Sikre fylkesveier i Sel

Innlandet fylkeskommune har den siste tiden investert i rekkverk for å sikre flere kritiske punkt langs fylkesvegene i Sel mot utforkjøringer, skriver avisa Norddalen.

Vi har jobbet med et punkt ved garden Veggum, der det er en litt skummel sving. Ottaelva ligger helt inntil, og spesielt om våren når elva er flomstor er det farlig om man havner ut i den. Svingen har vi sikret med rekkverk, sier Andreas Sande Lien, byggeleder for drift på fylkesvegene i Ottadalen.

(Foto over: Skjermbilde fra avisa Norddalen. Innlandet fylkeskommune sikrer flere punkt langs fylkesvegene i Sel kommune med rekkverk. Byggeleder for drift på fylkesvegene i Ottadalen, Andreas Sande Lien, er her ved garden Veggum i baksida mellom Åsårbrua og Lalm, som er et av punktene.)

Viktig å sikre mot utforkjøringer

Langs fylkesveg 2616 mellom Åsårbrua og Lalm, også kalt Veggumsvegen, er det altså satt opp autovern i svingen ved garden Veggum for å sikre mot utforkjøringer.

Før jul ble det utført arbeid på Sjolivegen, altså fylkesveg 2624, langs elva Sjoa i Heidal. Fra Faukstad bru og oppover Ressetdalen er det satt opp omtrent 600 meter med rekkverk.

Lien opplyser at det var rekkverk der fra før, men at dette var gammelt og utslitt. Arbeidet som ble gjort før jul har i hovedsak vært resetting av gammelt rekkverk, men også noe nytt.

– Det er viktig å ha rekkverk om det skulle skje noe. Det kan ha store konsekvenser om noen kjører ut i elva. Det kjører for eksempel skolebusser både lang Veggumsvegen og Sjolivegen.

– Tiltak som er nødvendige

Det er Innlandet fylkeskommune som står bak trafikksikringstiltakene, mens Mesta rekkverk utfører arbeidet.

Steinar Svensbakke, rådgiver trafikksikkerhet i Innlandet fylkeskommune, opplyser at fylkeskommunen rundt juletider har brukt rundt 600.000 – 700.000 kroner på sikringsarbeid i Sel kommune.

– Det koster litt, men dette er tiltak som er nødvendige, uttaler Lien.

Innlandet fylkeskommune har ikke flere planlagte sikringsarbeider i område i nærmeste framtid

– Det er flere veger som trenger tiltak, men vi tar det vi klarer. Og rekkverkskader må vi ta fortløpende, sier Lien til avisa Norddalen.