Nordland på verstingtoppen – her er det størst fare for å bli skadd eller drept
De mange ulykkene og trafikkhendelsene på E6 i Nordland i vinter bør ikke overraske noen, skriver Avisa Nordland.
Foto over: Lensmann Borge sendte brev til Nordland fylkeskommune i oktober 2020, hvor han er bekymrer for rekke punkter langs hele veien. – Flere steder henger stolpene som fester rekkverket i løse luften. På lange strekninger er autovernet helt løst og vil ikke stanse en bil som støter mot dette. Faksimile avisa Nordland.
Nordland er det fylket i landet der det er størst fare for å bli drept eller hardt skadd i trafikken pr. kjøretøykilometer.
Dette kommer fram i en oppfølgingsrapport fra 2021 til Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei. Der opplyses det at risikoen for å bli drept eller hardt skadd per kjøretøykilometer, er lavest i Troms og i Trøndelag og høyest i Nordland.
På riksveinettet isolert, er risikoen lavest i Oslo, etterfulgt av Rogaland, Viken og Møre og Romsdal, mens den er klart høyest i Nordland. Den lave risikoen på riksveinettet i Oslo har sammenheng med at det aller meste av trafikkarbeidet der foregår på møtefrie veier.
-Jeg er ikke overrasket over tallene sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.
Etter å ha vært ute å kjørt i store deler av landet de siste seks somrene i forbindelse med vår sommerkampanje #Tryggsommer har vi dessverre opplevd mye dårlig drift og vedlikehold av blant annet sikkerhetsbarrierene langs veiene i Nordland som skal være med å redde liv hvis ulykken først skjer.
Det som overrasker meg mest er at det ikke bare er noen få tilfeller hvor det er manglende oppfølgning på vedlikehold av sikkerhetsutstyret, men at det var så mye av dette. Både på Europa, riks og fylkesveier i hele Nordland. Veien mellom Bodø og Fauske kan stå som et grelt eksempel på mange farlige vegstrekninger der Nordlandsbanen følger tett inntil rv. 81, og rekkverket har dårlig feste, er lavt eller skadet. – Skjer det en ulykke her med et vogntog som f.eks kjøre utenfor å treffer et passasjertog, så kan vi bare tenke oss til den katastrofen som vil inntreffe, avslutter Tangstad-Holdal.
Les også:
Bråstopp for nye riksveiinvesteringer
Bekymret for sikkerheten ute på våre veier
Etterslepet på offentlig infrastruktur – 3200 milliarder kroner
Lensmannen advarte mot sikkerheten langs fylkesveien
Fremover: Mener autovernet på E6 i Narvik gir falsk trygghet: – Riv rekkverket