Mange liv er spart på nye E6

Alvorlige trafikkulykker var en del av hverdagen til politiet i Midt-Gudbrandsdal. Med ny E6 forsvant ulykkene, skriver Gudbrandsdølen Dagningen (20.12.2021).

I dag er det fem år siden nye E6 ble åpnet gjennom Fronskommunene. Fem år med minimalt med ulykker, på en strekning som var svært ulykkesbelastet. For politiet har det blitt en ny hverdag.

– Det er som natt og dag etter at nye E6 ble åpnet. Før hadde vi mange stygge ulykker i midtdalen. De forsvant med nyveien, sier politistasjonssjef ved Midt-Gudbrandsdal lensmannskontor, Jon Gaarden, til GD.

Ni omkomne på ett år

Han og kollegene har opplevd mange ulykker. Han minnes at de på begynnelsen av 2000-tallet hadde hele ni omkomne i dødsulykker på denne veistrekningen på ett år.

– Det var mange møteulykker. Det er en av de verre hendelsene vi kommer borti i jobben vår, med døde og skadde personer. Det påvirker alle oss som er ute. Men vi har fått en helt annen hverdag. Heldigvis. Mange liv er spart med den nye vegen. Det gjør arbeidshverdagen vår bedre, men det viktigste er at liv spares. At pårørende slipper denne belastningen. Det er trafikksikkerheten som er det viktige og at vi unngår de alvorlige ulykkene, sier Gaarden.

Videre utbygging viktig

Regionvegsjef Per Morten Lund pekte på alle de utfordringer den gamle vegen hadde skapt i forhold til ulykker under åpningen av veien mellom Frya og Sjoa 17. desember i 2016.

– Vi regner med at antall ulykker går betraktelig ned med den nye vegen. Vi skal få vekk ni av ti ulykker, uttalte han. Gaarden sier at de har enkelte ulykker, men at det nå er svært få på nye E6.

– Den eneste plassen det kan skje møteulykker er i tunnelene. Det er midtdeler stort sett over alt andre steder. Så det er helt klart en mye bedre hverdag for alle som ferdes her og mer trafikksikker veg.

– Hvor viktige er videre utbygging av E6 mener du?

– Det ser vi på som fryktelig viktig. At vi kan unngå de samfunnsøkonomiske problemene, og all den sorg og det tap for folk som er borti ulykker. Ingen ting er bedre enn at det bygges ut videre. En trygg vei har mye å si.

Gaarden peker på at en utbygging både nordover og sørover vil være viktig og sier det er synd at utbyggingen ikke fortsatte når de var i gang. Håpet er at det blir utbygging av resten så fort det lar seg gjøre.