I dag har UP storkontroll over hele landet

I dag (torsdag) 24. mars er alt tilgjengelig mannskap i Utrykningspolitiet ute på kontroll. Aksjon «Speed Marathon» er i gang.

«Speed Marathon» som er et samarbeidsprosjekt mellom trafikkpoliti over hele Europa. Målet å skape fokus på hvor store konsekvenser for høy fart kan gi, sier assisterende UP-sjef i Norge Roar Skjelbred Larsen til NRK.

Denne uken gjennomfører politiet aksjonsuke og prioriterer å avholde fartskontroller over hele landet.

– Å kjøre over fartsgrensen og/eller holde for høy fart etter forholdene er én av hovedårsakene til dødsulykker i trafikken. Derfor ber vi dere om å overholde fartsgrensene, kjøre rusfri, være oppmerksomme, bruke bilbelte og ikke bruke mobil i bil, skriver UP på Facebook.

Flere holder fartsgrensen

Ifølge UPs tilstandsanalyse for 2022 har hastigheten på norske veier gått jevnt nedover. Fra 2006 til 2019 økte andelen som overholdt fartsgrensen med 16,5 prosentpoeng.

Det er likevel et stykke igjen til målet i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei, som er at 70 prosent skal overholde fartsgrensene i 2022.

I 2020 ble det registrert 120.000 fartsovertredelser gjennom manuelle trafikkontroller. 7.343 av dem endte med førerkortbeslag, og 3501 ble anmeldt.

50-årene

Det er sjåfører i 50-årene som oftest blir tatt og får bot, mens de fleste anmeldelsene gjelder unge sjåfører i alderen 18-20 år.

Det siste skal de helt sikkert også ha fokus på denne uken, i tillegg til fart. Ulovlig mobilbruk er nemlig et omfattende problem:

– Dette er noe av det farligste vi ser i trafikken. Det er nok å henvise til at et kjøretøy beveger seg drøyt 22 meter i sekundet dersom hastigheten er 80 km/t. Da skal det ikke store uoppmerksomheten til før ulykken kan være ute. Vi vet dessuten at et stort antall alvorlige ulykker skyldes nettopp uoppmerksomhet bak rattet, sa UP-sjef Knut Smedsrud til Broom, tidligere i år.