Disse veiprosjektene vil Vegvesenet prioritere
Statens vegvesen har prioritert 20 vei- og tunnelprosjekter for de neste seks årene. Forslaget om rekkefølge ble tirsdag oversendt til Samferdselsdepartementet.
Foto over: Vegvesenet anbefaler å prioritere byggingen av E6 Megården – Mørsvikbotn i Sørfold i Nordland. Slik ser noe av planene til den nye veien på 45 kilometer ut. Den vil erstatte 11 tunneler som ikke oppfyller EU-krav. (Foto: Statens Vegvesen)
På topp i årets prioriteringsliste er fire prosjekter som vurderes som helt klare for oppstart:
- E134 Oslofjordforbindelsen (Viken), 5,83 milliarder kroner
- E134 Røldal – Seljestad (Vestland), 3,34 milliarder
- E6 Megården – Mørsvikbotn (Nordland), 10,27 milliarder
- E16 Hylland – Slæen (Vestland), 1,64 milliarder
– Dette er prosjekter som er klar til politisk behandling, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Tydelige faglige anbefalinger
For første gang har Statens vegvesen laget en anbefalt rekkefølge for de store prosjektene. Dette er et svar på oppdrag fra departementet.
Prosjektene er vurdert ut fra planstatus, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger. Tunnelsikkerhetsforskriften er en viktig faktor, sammen med nasjonale beredskapshensyn.
Prioriteringslisten inneholder 20 veiprosjekter over hele landet til en estimert kostnad på om lag 150 milliarder kroner.
Verdier fraktes på vei
Vegdirektøren legger vekt på at 90 prosent av transportarbeidet og 97 prosent av vareverdien fraktes på vei.
Veinettet representerer store verdier for samfunnet og er en viktig forutsetning for økt produktivitet i landet. Standarden på veiene er variable, og det er utfordringer med framkommelighet og trafikksikkerhet flere steder.
– Vi utbedrer der vi kan, men noen ganger er det nødvendig å bygge nytt. Derfor har vi mange store og små prosjekter over hele landet som kan bidra til økt verdiskaping for næringslivet og en enklere hverdag for folk, sier Hovland.
I tråd med porteføljeprioriteringer vil Vegvesenet en gang i året vurdere riksveiprosjekter over en milliard kroner i NTP før eventuell oversendelse til politisk behandling.
– I en prioriteringsplan kan det være prosjekter som skifter plass dersom nytteverdien øker og kostandene går ned, sier vegdirektøren.
Politiske prioriteringer og krig i Europa
Det er signaler om at veibudsjettene ikke vil øke som tidligere forutsatt. Det er politikerne som beslutter når et veiprosjekt kan starte opp. Det er derfor viktig for Statens vegvesen å jobbe godt med prosjektene for å få så mye vei for pengene som mulig.
Samtidig har krigen i Europa forsterket en utvikling de siste årene med dyrere råvarer. Dette har rammet anleggsbransjen.
– Vegvesenet ønsker å samarbeide med bygg- og anleggsbransjen for å finne et fornuftig kostnadsnivå gjennom en krevende periode. Det er viktig for verdiskaping og arbeidsplasser i hele landet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland
Drift og mindre prosjekter
I tillegg til de prosjektene som nå er prioritert, har også Vegvesenet en liste over veiprosjekter mellom 200 millioner og en milliard kroner. Statens vegvesen har vurdert hele prosjektporteføljen av store og mindre prosjekter i sammenheng over lange strekninger. I sum gir dette god effekt for framkommelighet og trafikksikkerhet.
Samtidig prioriterer Vegvesenet fortsatt høyt å ta best mulig vare på riksveiene gjennom flere mindre utbedringstiltak.
Vegvesenets prioritering av store veiprosjekter
Pri | Prosjekt | Sted | Modenhet | Kostnadsprognose (milliarder) |
1 | E134 Oslofjordforbindelsen (byggetrinn 2) | Frogn og Asker (Viken) | 5,83 | |
2 | E134 Røldal – Seljestad | Ullensvang (Vestland) | 3,34 | |
3 | E6 Megården – Mørsvikbotn | Sørfold (Nordland) | 10,27 | |
4 | E16 Hylland – Slæen | Aurland og Voss (Vestland) | 1,64 | |
5 | E134 Saggrenda – Elgsjø | Kongsberg (Viken) og Notodden (Vestfold og Telemark) | 2,44 | |
6 | E45 Kløfta | Alta (Troms og Finnmark) | 1,23 | |
7 | E16 Arna – Stanghelle | Vaksdal og Bergen (Vestland) | 14,93 | |
8 | E39 Ådland – Svegatjørn (Hordfast) | Stord, Tysnes og Bjørnafjorden (Vestland) | 41,14 | |
9 | E18 Retvet – Vinterbro | Nordre Follo og Ås (Viken) | 8,39 | |
10 | E39 Ålesund – Molde (Møreaksen) | Ålesund, Vestnes og Molde (Møre og Romsdal) | 26,54 | |
11 | E134 Dagslett – kryss E18 | Lier (Viken) | 4,16 | |
12 | E10 Nappstraumen – Å | Flakstad og Moskenes (Nordland) | 1,28 | |
13 | E39 Volda – Furene | Volda (Møre og Romsdal) | 1,10 | |
14 | E39 Storhaugen – Førde | Sunnfjord (Vestland) | 3,29 | |
15 | Rv. 22 Glommakryssing | Lillestrøm (Viken) | 3,22 | |
16 | Rv. 5 Erdal – Naustdal | Sunnfjord (Vestland) | 2,29 | |
17 | E39 Ålgård – Hove | Gjesdal og Sandnes (Rogaland) | 4,25 | |
18 | E8 Flyplasstunnelen Tromsø | Tromsø (Troms og Finnmark) | 1,96 | |
19 | Rv. 36 Skjelsvik – Skyggestein | Porsgrunn og Skien (Vestfold og Telemark) | 5,77 | |
20 | Rv. 19 Moss | Moss (Viken) | 5,24 |
Fargekodene grønn, gul og rød viser Vegvesenets vurdering av prosjektets «modenhet».
For mer om hvert enkelt veiprosjekt, se https://www.vegvesen.no/nn/vegprosjekt/.
Kostnadsprognosen viser milliarder i 2023-kroner.
Vegvesenets pågående prosjekter 2022
Utvalgte prosjekter under en milliard kroner i prosjektkostnad. Samlet omfang om lag sju milliarder kroner.
Prosjekt | Sted |
Rv. 291 Holmenbrua | Drammen (Viken) |
Rv. 509 Kontinentalveien – Sundekrossen | Stavanger – Sola (Rogaland) |
Rv. 426 Gamle Eigerøyveien – Hovlandsveien | Eigersund (Rogaland) |
E39 Bjerkeset – Astad | Gjemnes (Møre og Romsdal) |
Rv. 9 Utbedringsstrekning Setesdal | Bykle og Bygland (Agder) |
Rv. 41 Utbedringsstrekning Treungen – Vrådal, Nes – Kyrkjebygda | Nissedal (Vestfold og Telemark) |
E134-arm Husøy hamn | Karmøy (Rogaland) |
E134 Espelandssvingane (Haugalandspakka) | Vindafjord (Rogaland) |
Rv. 7 Ørgenvika – Svenkerud | Nes og Krødsherad (Viken) |
Rv. 52 Gol – Vestland grense | Gol (Viken) |
Rv. 3 Østerdalen (Fjell – Opphus) | Stor-Elvdal (Innlandet) |
Rv. 70 Oppdal – Sunndalsøra | Oppdal (Trøndelag) og Sunndal (Møre og Romsdal) |
E6 Grøndalselv – Namsskogan | Namsskogan (Trøndelag) |
E6 Namsskogan – Nordland grense | Namsskogan (Trøndelag) |
Rv. 80 Sandvika – Sagelva | Fauske og Bodø (Nordland) |
Rv. 80 Adkomst ny Bodø lufthavn | Bodø (Nordland) |
E6 Narviktunnelen | Narvik (Nordland) |
Rv. 94 Akkarfjord – Jansvannet | Hammerfest (Troms og Finnmark) |
Rv. 94 Mollstrand – Grøtnes | Hammerfest (Troms og Finnmark) |
For mer om hvert enkelt veiprosjekt, se https://www.vegvesen.no/nn/vegprosjekt/.
Vedlegg: