En av de dårligeste veiene jeg har sett, sier Leirtrø (AP). Foto: Faksimile avisa Sør-Trøndelag.

Vei med rekkverk holder på å rase ut

– Det er bare et tidsspørsmål før veien raser ut. Med de høydeforskjellene som er på veien her, begynner det å bli spektakulært, sier Kirsti Leirtrø (Ap), som sitter i transportkomiteen på Stortinget, i følge avisa Sør-Trøndelag lørdag den 31. oktober.

Torsdag var hun på befaring på fylkesvei 470 opp Sundlibakkan fra Fannrem, sammen med storingsrepresentant Jorodd Asphjell (Ap) og Pål Sture Nilsen (Ap), som sitter på fylkestinget og i hovedutvalg veg på fylket.

– Risikosport

– Å sende ungene sine med skolebussen på denne veien, er risikosport. For to år siden kjørte bussen av veien. Og når du treffer tømmerbiler i svingene her og må rygge, og du begynner å skli fordi veien holder på å sige ut – det er hverdagen vår. Alle ser problemet, men det er ingen som kommer med løsninga, sier Antonsen.

Hun og familien bygde hus på toppen av Sundlibakkan for elleve år siden.

– Det er seks år siden jeg begynte å engasjere meg i veien. Jeg har sendt mailer til fylkeskommune og kommune, først og fremst for å få satt ned fartsgrensa, men ikke minst for å få utbedring og sikring av veien. Vi har biler som ligger strødd oppover her på vinteren. Vi sitter på vakt hver kveld, for plutselig havner noen i bekken og vi må være først på stedet, sier Antonsen.

Kirsti Leirtrø, Stortingsrepresentant (Ap), Sør-Trøndelag. Foto: Stortinget

Se på omklassifisering

Stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø, som sa at veien er en av de verste hun har sett, mener veien bør prioriteres opp.

– Den er klassifisert i klasse E, og det er en av grunnene til at den ikke blir prioritert opp. Det jeg tenker man bør se på, er å få den omklassifisert. Fylkesveier er hjertesaken min, rett og slett. Det mangler 70 til 90 milliarder på landsbasis til fylkesveier. Det blir nedprioritert. En utbedring av E39 til firefelts motorvei er ikke det vi trenger, vi trenger å få gjort noe med slike veier, sa Leirtrø i følge avisa Sør-Trøndelag.