TSF er i gang med årets sommeraksjon

For sjette året på rad legger Trafikksikkerhetsforeningen ut på veiene i sommertrafikken.

Foto over: Geirr Tangstad-Holdal på reise i Fredrikstad og Østfold med sommerkampanje #TryggSommer. Bilde: skjermdump fra NRK TV

Det er med et trist bakteppe vi nå legger ut på årets trafikksikkerhetskampanje sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen.

21 personer omkom i trafikkulykker i mai. Ikke siden juli 2016 har så mange blitt drept i trafikken i løpet av en måned. De to siste månedene har vært et hardt tilbakeslag for alle oss som jobber med trafikksikkerhet og har nullvisjonen som mål.

Det er mange som har anskaffet seg bobil og campingvogn, og i fjor sommer kunne vi merke at flere av disse kjørte på kjøretøy med bredde som de ikke har kjørt med til daglig.

– Jeg frykter den kommende sommertrafikken – flere trafikantere ute på veiene, og mange er ute å kjører på nye og ukjente veistrekninger, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.  Bilde: skjermdump fra Nrk TV.

Sommermånedene er den tiden på året med flest alvorlige ulykker

Dessverre skjer det altfor mange trafikkulykker i løpet av sommermånedene juni, juli og august.

De 10 siste årene (2012-2021) har det i gjennomsnitt blitt drept 38 personer, 219 hardt skadd og totalt 1643 skadd i sommertrafikken hvert år!

4 av 10 bruker noen gang mobil uten handsfree når man kjører bil

Distraksjoner vet vi utgjør og er en stor medvirkende årsak til at flere av ulykkene i vegtrafikken blir alvorlige ulykker. En fersk undersøkelse gjort av Ipsos for vår samarbeidspartner Gjensidige viser at 4 av 10 bruker noen gang mobil uten handsfree når de kjører bil. Mao så mye som 40% av alle trafikantene har det siste året brukt mobilen mens de har kjørt. Derfor har vi i flere år jobbet for høyere bøter ved bruk av mobiltelefon, og er glad for de siste års endringer. Og det gjøres veldig mye bra jobb for å få ut informasjon om hvor farlig uoppmerksomhet kan være, selv noen sekunder kan være forskjellen på om du kommer hjem uskadd eller ikke.

Flere samarbeidstrafikantert

Vi trenger å jobbe for å få flere samarbeidstrafikanter i trafikken, og ikke duelltrafikanter. Med et mer kompleks trafikkmiljø, med flere nye typer trafikantgrupper (elscooter m.m.) trenger vi å ta mer hensyn til hverandre og skape en trafikkultur som nettopp tar hensyn til at vi er mange som skal komme oss trygt hjem etter endt tur.

Mange er dessverre ikke klare over at sommermånedene er de farligste månedene i veitrafikken mht alvorlige ulykker. Med informasjon og kunnskap har vi troen på at trafikantene vil være ekstra oppmerksomme og ta sine forholdsregler.

Samtidig som vi er ute på veien – skal vi rette fokus på kanskje den mest farligste arbeidsplassen, nemlig sikkerheten til de som jobber ute i veitrafikken, med trafikksikkerhetskampanjen #TrygtHjemSammen

Årets Reiserute sommeren 2022.