Viktig med riktige dekk

Vinterdekk på vinteren, sommerdekk på sommeren. (03.06.2021)

Det er opplagt for de fleste norske bileiere. Men likevel viser det seg at mange faktisk kjører rundt med vinterdekk hele året.

Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen.

I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann Foto: iStockPhoto

Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is.
I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning.