Vegtilsynet: Ny rapport om sikkerhet for motorsyklister

MC-ulykker utgjør en betydelig andel av dødsulykkene på norske veier. Mens dødsulykker med personbiler over tid har gått betydelig ned, har antallet alvorlige MC-ulykker holdt seg stabilt.

Formålet med tilsynet
Vegtilsynet har i denne rapporten undersøkt i hvilken grad Statens vegvesen etterlever krav til underskinner på rekkverk i ytterkurver. Slike underskinner skal bidra til økt sikkerhet for motorsyklister gjennom å begrense konsekvensene av en ulykke.

«Antall alvorlige ulykker med motorsykkel i år er urovekkende. Analyser av ulykkene viser at for mange motorsyklister tar for stor risiko, enten ved at de bryter fartsgrensen eller at man ikke har tilstrekkelige ferdigheter»
sier direktør i Vegtilsynet, Vegard Hansen.
«Antall alvorlige ulykker med motorsykkel i år er urovekkende. Analyser av ulykkene viser at for mange motorsyklister tar for stor risiko, enten ved at de bryter fartsgrensen eller at man ikke har tilstrekkelige ferdigheter» sier direktør i Vegtilsynet, Vegard Hansen. Foto: TSF/Vegsikringskonferansen

Noen av funnene:

📍Alvorlige MC-ulykker holder seg stabile. Fylkesveier dominerer statistikken her. Dette bekymrer meg, for vi ser ikke samme positive utvikling som for personbilulykker.

📍For høy fart og manglende ferdigheter er ofte medvirkende årsaker. MC-førere må ta ansvar, senke farten og øke sikkerhetsmarginene.

📍Underskinner brukes lite på riksveg – hovedsakelig fordi det mangler godkjente / kompatible løsninger. Dette må vi løse i dialog mellom regelverksforvalter og godkjenner av rekkverksløsninger, ulike vegnyndiheter som Statens vegvesen (og fylkeskommuner) som bestiller og leverandører av slike løsninger mm.

📍Statens vegvesen bør sikre at de som gjør vurderingene også har MC-faglig kompetanse. Her har vi et forbedringspotensial.

📍Erfaringsdeling er en nøkkel: Andre vegforvaltere synes å få til mer systematisk bruk av MC-beskyttelsessystemer enn det Statens vegvesen har. Vi må lære av hverandre og samarbeide mer på tvers.

Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen. Foto: Robert Eik.
Skal få mest mulig trafikksikkerhet for midlene på eksisterende veg bør man ha fokus på å sikre sideterrenget i risikokurvene, så ingen blir drept eller hardt skadd ved en utforkjøring. Dette er rimelige tiltak som også kommer andre trafikanter til gode i tillegg til MC, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen. Foto: Robert Eik.

Vi har alt for mange MC-ulykker på veiene, hvorav mange skjer i ytterkurver. Vi bør ha fokus på å sikre sideterreng i ytterkurver i risikokurver. Det skal rettes fokus på å få rettet opp alle de verste svingene. Det kan misforstås som om at man må gjøre store og dyre tiltak som retter opp veglinjen i risikokurver. Det er riktig fokus når man bygger ny veg, men om man skal få mest mulig trafikksikkerhet for midlene på eksisterende veg bør man ha fokus på å sikre sideterrenget i risikokurvene, så ingen blir drept eller hardt skadd ved en utforkjøring. Dette er rimelige tiltak som også kommer andre trafikanter til gode i tillegg til MC. Og Vegvesenet har nå kartlagt risikokurver for hele landet (europa-, riks- og fylkesveg). Da skal det være mulig å få satt i gang tiltakene i større grad enn det som blir gjort i dag. 

Les mer på Ny rapport om sikkerhet for motorsyklister