– Unngå høstfellene på MC

Høsten er en vakker, men også en av de mest krevende årstidene for motorsyklister. – Skiftende temperaturer, blader på veien og minusgrader om natten setter ekstra krav til oss som er ute med motorsykkelen på denne årstiden, sier Jan Harry Svendsen, leder i NAF MC.

NAF oppfordrer MC-førerne til å ta det ekstra forsiktig innspurten av sesongen.

Foto over: – Høsten er nydelig på motorsykkel, men det gjelder å se opp for de mange høstfellene som møter deg som motorsyklist i tiden vi nå har foran oss, sier Jan Harry Svendsen som er leder for NAF MC.

– Høsten byr på helt egne utfordringer for motorsyklister. Lave temperaturer kan føre til dårligere veigrep som sammen med blader, plantenedfall og vann som fryser kan gjøre veiene svært glatte, sier Svendsen.

Løv blir glatt som såpe

– Selv om det er tørt ellers kan det være vått i løvet som ligger på veien. Slikt løv er glatt. Enda lengre ut på høsten kan man også oppleve at løv som ligger i en ellers tørr veibane kan skjule partier med is. For en motorsyklist kan det i verste fall føre til et velt. Det gjelder å passe på og å tilpasse hastigheten, sier Svendsen.

Samtidig kan lange perioder med regn vaske både sand og jord inn på veien. Høsten er også en tid der bøndene tar inn avlingen.

– I områder med jordbruk er sjansen stor for at landbruksmaskiner kan ha dratt med seg jord ut på veien. Her bør du være ekstra observant. Pass også på når du møter landbruksmaskiner langs veien, spesielt ved forbikjøringer, sier Svendsen.

Lumske høstveier

– Som ellers gjelder det å skaffe seg handlingsrom å kjøre ekstra varsomt. Mange er vant til tørre og fine sommerveier, men nå lurer andre farer. Har det vært minusgrader om natten er faren for is stor i skyggepartier. Det skumle er at disse partiene ofte ser ut som våt vei, forklarer Svendsen.

Men selv om høsten kan være utfordrende for motorsyklister er det også en fantastisk tid for dem som ennå ikke har satt motorsykkelen bort til vinterlagring.

– Fargene, den klare og gode luften, og det at man kan ha veier som sommerstid ofte er sterkt trafikkerte for seg selv gjør høsten til en veldig fin tid å kjøre motorsykkel på. Personlig har jeg noen av de aller beste motorsykkelopplevelsene om høsten, avslutter Svendsen.