Ukraina-krigen begrenser kraftig lastebilproduksjonen

Krigen i Ukraina fører til enorme forsyningshull av ledningsnett hos MAN Truck & Bus. Som et resultat har det siden 14. mars vært stillstand i lastebilfabrikkene i München og Krakow, samt betydelige produksjonsstans ved fabrikkene i Nürnberg, Salzgitter og Wittlich. Leverandører av ledningsnett til lastebiler kan ikke produsere på sine ukrainske anlegg eller kun produsere i svært begrenset grad. Dette truer med tap av lastebilproduksjon i flere uker og en massiv produksjonsreduksjon i andre kvartal. MANs bussproduksjon er ikke vesentlig påvirket.

• Et produksjonstap for MAN-lastebiler kan vare i flere uker
  • Permitteringer ved de tyske fabrikkene er innført, med en topp på ca. 11 000 ansatte
  • Kunder gis mulighet til å kansellere bestillinger på grunn av vesentlig lengre leveringstid

«På grunn av den dramatiske situasjonen innførte hovedstyret i MAN Truck & Bus SE umiddelbare tiltak for å håndtere situasjonen. Umiddelbart etter krigsutbruddet begynte vi blant annet å duplisere ukrainske forsyningsstrukturer for ledningsnett til lastebiler i andre land. Dette tar imidlertid flere måneder. I tillegg har vi besluttet å fullstendig stoppe utgiftene til ikke-forretningskritiske aktiviteter og inntil videre har vi innført en ansettelsesstopp. Permitteringer ble forlenget for anleggene i München, Nürnberg, Salzgitter og Wittlich og også utvidet til å omfatte administrasjonen. Dette betyr at inntil 11 000 MAN-ansatte i Tyskland vil bli permittert. Landsspesifikke regler gjelder for ansatte i utlandet. Som et tegn på solidaritet med arbeidsstyrken vil hovedstyret gi betydelig avkall på lønn de neste tre månedene på grunn av den dramatiske utviklingen», forklarer Alexander Vlaskamp, administrerende direktør i MAN Truck & Bus.

Siden selskapet ikke klarer å overholde avtalte leveringsfrister på grunn av den aktuelle utviklingen, vil MAN tilby sine kunder en ordrekansellering. Samtidig får de mulighet til å legge inn en bestilling til nye betingelser.