Sommeren er ikke bare bilturer til og fra feriens reisemål. Det er også høytid for veiarbeid. Og for ulykker. Tålmodighet for livet – Husk at de som jobber langs veien, er noens pappa eller mamma, kjæreste, sønn eller datter, begynner daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.

Tålmodighet for livet

– Husk at de som jobber langs veien, er noens pappa eller mamma, kjæreste, sønn eller datter, begynner daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.

Han minner også om en annen ting som veiarbeiderne føler på daglig:

Hvordan du kjører forbi veiarbeidet, kan avgjøre hvorvidt de kommer hjem i god behold etter arbeidsdagen eller ikke.

Det kan til og med avgjøre om de kommer hjem i det hele tatt.

Utålmodige og uoppmerksomt sjåfører gir ulykker

Statistikken viser at Tangstad-Holdal har et dystert poeng. Hvert år skjer det alvorlige hendelser i veiarbeidsområder, også med personskader. Senest i fjor ble en veiarbeider drept i en slik ulykke.

I går den 15. juni startet Trafikksikkerhetsforeningen sin kampanje #TrygtHjemSammen med blant annet en kampanje som går på VGs nettforsider fram til fredag den 30. juli.

Mange synder med farten

Mens 42 prosent av bilistene blir irriterte når de må stoppe på grunn av veiarbeid, er en annen «uvane» langt verre:

Hele tre av fire kjører ofte fortere enn hastigheten som er tillatt når de passerer veiarbeid, ifølge en undersøkelse Kantar har gjennomført for Trafikksikkerhetsforeningen.

Det er alvorlig. For fart er ikke bare farlig hvis du treffer noe eller noen.

Fart gjør også at det blir vanskeligere å stoppe i tide – for eksempel hvis en trafikkdirigent beveger seg ut i veibanen foran bilen din.