Statsråd Hareide åpnet trafikksikkerhetskampanje sommeren 2021

Sommeren er tiden på året der det skjer flest alvorlige trafikkulykker. Sett din egen og andres sikkerhet først når du beveger deg ut i trafikken er oppfordringen fra Trafikksikkerhetsforeningen. (16.06.2021)

Sommeren er høysesong for dødsulykker i trafikken. De seks siste årene har i snitt 37 personer mistet livet i sommertrafikken. Hvert år mellom 2015 og 2019 har i snitt 212 personer blitt hardt skadd, ifølge tall fra SSB.
Tallene gjør inntrykk på daglig leder Geirr Tangstad-Holdal i Trafikksikkerhetsforeningen.

– Dødstallene for mai i år er høyere enn for tilsvarende måned i fjor. Jeg er redd for at dette er en indikasjon på hva sommeren kan bringe, konstaterer han.

Turne for å forebygge ulykker

Som ledd i arbeidet med trafikksikkerhet, drar Trafikksikkerhetsforeningen ut på en sommerturné. Den gjør stopp i en rekke byer mellom Bodø og Halden, og målet er å informere folk gjennom personlige møter, tradisjonelle- og sosiale medier som Facebook og Instagram.

Samferdselsministeren startet årets sommeraksjon

Samferdselsminister Knut Arild Hareide foretok den offisielle åpningen av sommerkampanje #tryggsommer

På et arrangement i Oslo onsdag den 16. juni foretok Knut Arild Hareide den offisielle åpningen av årets sommeraksjon.

– Jeg er veldig glad for å få være med på åpningen av trafikksikkerhetskampanjen #Tryggsommer som Trafikksikkerhetsforeningen står for. Det er et veldig viktig arbeid, og trafikksikkerhet er noe av det viktigste jeg gjør som samferdselsminister, sa Hareide.
Målet for #TryggSommer aksjon er å informere og dermed redusere antall alvorlige ulykker denne sommeren.

Her er rådene som hjelper deg trygt frem og vel hjem igjen i sommer:

1. Kjør alltid etter forholdene og bestandig innenfor den gjeldende fartsgrensen på stedet.
  2. Når du merker du er sliten eller trett, stopp og ta gode pauser. Sov om nødvendig! Å være uthvilt som sjåfør er avgjørende for din egen og medtrafikantenes sikkerhet. 18 timer uten søvn tilsvarer 0,5 i promille. 24 timer uten søvn tilsvarer 1 i promille
  3. Sikre lasten godt. Løse gjenstander i bilen kan fort bli til drapsvåpen ved nødvendig og brå oppbremsning.
  4. Sjekk bilen før du drar ut på langtur. Både tekninsk kjøretilstand og lufttrykk i dekkene.
  5. Ikke forstyrr føreren – mobil, radio og andre distraksjoner må andre enn føreren ta seg av!
  6. Og husk, det er bedre å komme noen sekunder senere fram, enn å ikke komme fram!