Sommertrafikken dreper flest: UP har en knallhard prioritering på stamvegnettet

Siste uke av mai omkom fem personer langs norske veger. Ulykker vil alltid skje – men jo lavere fart, jo færre dødsulykker, mener distriktsleder i UP, ifølge Trønder-avisa (07.06.2021)

– Det er snakk om små marginer og vi jobber på for å presse ned fartsnivået. Ulykker vil alltid skje – men jo lavere fart, jo færre dødsulykker, sier distriktsleder Anders Sjøtrø i UP region Midt.

UP-sjefen kan fortelle at de allerede har gjenomført den første av tre aksjonsuker i Trøndelag hvor det satses på europavegene, nettopp for demme opp for høy fart i den forventede økte ferietrafikken.

Hele fem omkom den siste uka i mai

Av 25 omkomne langs norske veger hittil i år, var det åtte personer mistet livet i mai. Hele fem av dem den siste uka i mai. Dette bekymrer både politiet og Statens vegvesen.

En av de omkomne i mai var en 16-år gammel gutt som omkom på E6 i Melhus. Han døde av skadene han pådro seg da en bil med tre mindreårige gutter i kjørte av veien ved Kvål.

Jeg er bekymret for sommerulykkene. Årets tall viser at vi har flere dødsfall i mai i år, enn vi hadde i fjor, sier leder Guro Ranes for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– Jeg er bekymret for sommerulykkene. Årets tall viser at vi har flere dødsfall i mai i år, enn vi hadde i fjor, sier leder Guro Ranes for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Hun sier at økningen i mai er spesielt urovekkende med tanke på at feriemånedene nå står foran de fleste av oss. 

– Hvilke tiltak setter dere inn?

– Vi prioriterer å kjøre kampanjer. De fleste ønsker å oppføre seg riktig i trafikken, men mange trenger kunnskap og holdninger, sier Ranes.

Sommertrafikken dreper flest

Sommeren er høysesong for ulykker, der en tredjedel av dødsulykkene på veien skjer i månedene juni, juli og august.

– Jeg har aldri opplevd så tett trafikk som det var i fjor sommer. Dermed vil antall ulykker også øke, sier gruppeleder Dag Jørgensen Ryen i Up.

Han mener dette skyldes koronapandemien og at alle skulle tilbringe ferien i Norge. Dermed er det mange som skal kjøre langt på steder de er lite kjent.

Mener farten har gått ned

Selv om Ryen har forholdsvis kort fartstid i UP, med drøye to år, er hans erfaring at hastigheten har gått ned langs nordtrønderske veger. Han får støtte av regionleder Sjøtrø, som viser til dødsulykkesstatistikken de siste ti år:

– Her har det vært en positiv utvikling, spesielt i 2020. Så vi kommer til å holde fast på vår strategi. Det er et langsiktig arbeid å snu holdninger.

Les hele saken i Trønder-Avisa