Setter fart på elektrisk tungtransport med ti nye ladestasjoner
Enova har i dag innvilget støtte til utbygging av ti nye ladestasjoner for tunge kjøretøy, med 62 nye ladepunkt langs norske riksveier gjennom støtte programmet «Underveislading for tunge kjøretøy».
Totalt har Enova nå støttet 51 offentlige ladestasjoner, med til sammen 293 ladepunkt, for tungtransporten.
Foto over: Enova gir støtte til ti nye ladestasjoner for tunge kjøretøy etter søknadsrunden med frist i oktober 2024. Foto: Øystein Lie/Enova SF Enova SF
– Dette er et viktig skritt mot en mer bærekraftig transportsektor i Norge, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik (Ap).
– Med denne støtten sikrer vi at elektriske lastebiler kan kjøre flere strekninger, noe som vil redusere utslippene betydelig, legger Sandvik til.
Sentrale strekninger
Til sammen vil prosjektene som er tildelt midler sørge for grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene i Sør-Norge. I tillegg er det i denne runden tildelt støtte til en ladestasjon ved Tana bru i Finnmark.
– Dette vil gi en viktig forbedring i infrastrukturen for elektriske kjøretøy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
– Det er gledelig at markedet også ser mulighetene ved å opprette ladestasjoner, også på veiene utenfor de store byene. Når vi skal kutte utslippene i tungtransporten trenger vi et helhetlig nettverk, sier Nygård.
– Økende interesse
Veitrafikken står for rett under en femtedel av Norges utslipp av klimagasser, og tyngre kjøretøy for om lag halvparten av disse igjen.
– Vi ser en økende interesse for elektriske lastebiler, og denne støtten vil bidra til å skyte fart på overgangen til nullutslippskjøretøy, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
– Dette er et viktig steg for å redusere utslippene fra transportsektoren. Grunnleggende dekning for elektrisk tungtransport langs riksveiene er avgjørende for den nødvendige omstillingen vi skal gjennom mot lavutslippssamfunnet, sier han.
Nødvendig infrastruktur
Formålet med Enovas støtteprogrammer er å legge til rette for en raskere overgang til elektrisk tungtransport.
Enova vil fortsette støtten til ladestasjoner for tunge kjøretøy også i 2025. Videre detaljer om dette vil kunngjøres på et senere tidspunkt.
– Vi ønsker å gjøre det mulig for stadig flere transportører å velge elektriske kjøretøy, sier Carl-Erik Kullmann, målansvarlig for utslippsfri vegtransport i Enova.
Fakta om støtteprogrammet «underveislading for tunge kjøretøy»:
- Enova tilbyr støtte til utbygging av offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tyngre kjøretøy.
- Dette skal muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde.
- Det er konkurranse om midlene og søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene.
- Det er stilt betydelige krav til utforming av stasjonene. De skal ha en god standard med minst fire ladepunkt som kan levere minimum 350 kW kontinuerlig per ladepunkt samtidig. Det bør også være tilgang på nødvendige fasiliteter som minimum døgnåpne toaletter, samt mattilbud, hvilerom og/eller dusj.