Nå skal 1000 km riksvei få ny asfalt

– Gode veier med et godt veigrep er viktig både for fremkommeligheten og for trafikksikkerheten. Videre er det viktig å utbedre og ta vare på de veiene vi allerede har. Når vi nå ruller vi ut nesten 1 million tonn asfalt på riksveier over hele landet, er det i tillegg en mer klimavennlig asfalt enn tidligere som blir brukt, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Statens vegvesen starter arbeidene med å asfaltere om lag 1000 km riksvei i mai, og vil vare til september. Nær 1 million tonn asfalt skal legges på riksveiene i løpet av sesongen. Det er for det meste reasfaltering av lengre strekninger, og enkelte steder må også fundamentet forsterkes før nytt dekke kan legges.

Klimakrav i alle kontraktene
I kontraktene for asfaltarbeidene er det lagt vekt på CO2-utslipp, i tillegg til kvaliteten på asfalten. Dette er det tredje året CO2-utslipp vektes av Statens vegvesen ved tildeling av asfaltkontrakter.

– Det er bra for miljøet å ta godt vare på de veiene vi allerede har. Når vi i tillegg kan vi asfaltere på en mest mulig klimavennlig måte, er det enda bedre, sier Hareide.

Ta ekstra hensyn når du er ute å kjører i tiden fremover, det foregår mye arbeid på våre veiene. Foto: Trafikkdirigering

Asfaltdekket blir stadig bedre
Hvert år måler Statens vegvesen den såkalte dekketilstanden på alle riksveiene. Dette sier noe om kvaliteten på veien, som spor og jevnhet i asfaltdekket. Dette avgjør hvilke veier som får ny asfalt hver sesong. I 2016 var dekketilstanden på riksveiene på 90,5 prosent. I løpet av 2021 beregnes den å komme opp på 93 prosent.

– Denne regjeringen har satset mye på å forbedre veiene våre de siste årene, både med å bygge nye, gode veier, men også gjennom vedlikehold. Asfaltarbeidene som gjøres hvert år er en viktig del i dette arbeidet, sier Hareide.