Midtdelere redder liv, viser statistikken
5. november i 2015 kom midtdelerne på plass på E6 mellom Mjøsbrua og Vingrom. Motstanden var stor fra blålysetater og vanlige bilister. Vegvesenets tall viser at ingen bilister har omkommet på strekningen etter dette, skriver Gjøviks blad.
Trafikkoordinator Robert Bjørklund i Innlandet politidistrikt har sett nærmere på statistikken på vegstrekningen på Biri.
I perioden 2001 til 2015 ble 10 drepte og fem alvorlig skadet på E6 mellom Mjøsbrua og Vingrom. De siste syv årene, etter at midtdelerne kom på plass i 2015, har det vært én død og null alvorlige skadde.
Statistikken viser at det var en dødsulykke på E6 på Biri i 2017, da en fotgjenger oppholdt seg i kjørebanen.
Redder liv
– Det har ikke vært noen møteulykker med døden til følge etter at midtdelerne kom på plass. Det er vi som jobber med trafikksikkerhet glade for. Midtdelere kommer til å redde mange flere liv enn det vi klarer å oppnå med å kjøre fort nok med bilene våre på utrykninger, sier politimannen.
Han har kjørt mye utrykning på denne vegstrekningen.
– Det går litt saktere, men du kommer frem. Det var stor motstand fra nødetatene mot midtdelere, også blant publikum, men statistikken over antall drepte forteller sitt. Strekningen E6 Mjøsbrua-Vingerom var svært ulykkesbelastet. Det var en mager trøst at nødetatene kom lynraskt til stedet, når dødsulykka var et faktum. Man skal heller ikke glemme de som ble alvorlig skadet og lemlestet for livet, sier Bjørklund som begynte i UP i 2014.
Flere møtefrie veger
Når det bygges nye veger i dag, prøver man å bygge dem som møtefrie veger.
Han roser det tverrsektorielle arbeidet med å redusere antall skadde og drepte i trafikken.
– Nødetatene gjør en vanvittig god jobb med å redde liv, og sam arbeidet mellom oss fører til at dødstallene på vegene går ned. Statens vegvesen skal ha ros for dette arbeidet. Nå er møteulykkene borte på Biri, sier trafikkoordinatoren i Innlandet politidistrikt til Gjøvik blad.
Rv 4 er utsatt
Riksveg 4 mellom Gjøvik og Mjøsbrua viser helt andre tall. Her er det ingen midtdelere. Fra 2001 til 2015 var det seks døds ulykker og 18 hardt skadde på denne vegstrekningen. Etter 2015 har det vært fire omkomne og fem hardt skadde.
Tall viser også at 140.000 kjøreturer foregår i ruset tilstand på norske veger hver dag.
– Det er flere grunner til å sette pris på midtdelere. Er det ikke litt tryggere å kjøre mot dem som kjører i rus når du har midt delere? De som kjører uten fører kort, eller de som prater i håndholdt mobiltelefon også kan vingle over i motgående kjøre felt. Det er greit å slippe å få dem i frontruta, sier Bjørklund.