Mesta digitaliserer veidriften ytterligere
Mesta tar nye, store skritt mot digitalisering av veidriften. Nå får alle kjøretøy og maskiner digitale skjermer med et nytt avansert styringssystem.
Foto over: Martin Komstadius, administrerende direktør i BM Systems og Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.
En ny avtale med det svenske selskapet BM System AB gir Mesta et kraftig verktøy til bedre drift av norske veier. Det nye driftssystemet betyr en liten revolusjon for folk ute på veiene.
– Vi er midt i en betydelig digital transformasjon av vår veidrift, og disse nye løsningene vil gi oss en konkurransefordel. Dette er virkelig en gamechanger for oss, sier Marianne Bergmann Røren, konsernsjef i Mesta.
Ledende i bransjen
Mesta er en ledende aktør innen veivedlikehold i Norge og setter standarden for kvalitetsarbeid. Den nye digitale infrastrukturen styrker Mestas posisjon i markedet ytterligere.
BM System ABs administrerende direktør, Martin Komstadius, er stolt av partnerskapet og sier:
– Vi er glade og stolte over å hjelpe Mesta med å automatisere og optimalisere veivedlikeholdet. Mesta AS er en sterk aktør med høyt ambisjonsnivå som driver utviklingen fremover i høyt tempo. Dette passer perfekt med vår ambisjon om å være bransjens ledende og mest innovative systemleverandør.
Vinterdrift blir enklere
Vinterdrift av veier for å sikre trygge forhold krever omfattende datamengder for planlegging, gjennomføring og dokumentasjon. Det svenske softwareselskapet BM System har over 30 års erfaring innen utvikling av skreddersydde systemløsninger og har Software as a service (SaaS)-løsning for drift og vedlikehold av veier, veiobjekter og tilhørende infrastruktur.
Det nye verktøyet Road Service System som Mesta nå tar i bruk, gir både egne ansatte og underentreprenører mer hjelp i hverdagen slik at det blir enklere å gjøre ting riktig.
Fullskala testing og tilpasning
Løsningen har blitt fullskala testet i fem ulike prosjekter over en periode på nesten et helt år. Den er nå skreddersydd for å møte Mestas og våre kunders behov, som inkluderer omfattende datafangst og rapportering av brøyte- og strømengder.
Ketil Dahl, prosjekteier for driftssystemet i Mesta, er glad for at systemet nå er på plass.
– Dette styrker vår evne til å arbeide mer standardisert og effektivt, noe som øker kvaliteten på veiarbeidet, sier Ketil Dahl.
Stemmestyrt assistanse
Rent praktisk betyr den nye løsningen at alle Mestas kjøretøyer, også brøytebilene, utstyres med skjermer som gir navigasjonsstøtte for optimaliserte ruter. Stemmestyrt assistanse gir blant annet mer presis spredning av salt. Driften på vinteren baserer seg blant annet på hyperlokale veiværprognoser, som bidrar til å brøyte, salte og strø mer presist.
– Hele organisasjonen får nå et imponerende verktøy for bedre planlegging, gjennomføring og oppfølging, sier Ketil Dahl.