Mercedes-Benz og Google kunngjorde denne uken et langsiktig strategisk partnerskap for å skape neste generasjons digitale luksusbilopplevelse. Med dette partnerskapet vil Mercedes-Benz være den første bilprodusenten som bygger sin egen navigasjonsopplevelse basert på nye bildata og navigasjonsfunksjoner fra Google Maps Platform.

Dette vil gi Mercedes-Benz tilgang til Googles ledende geospatiale tilbud, inkludert detaljert informasjon om steder, sanntids- og prediktiv trafikkinformasjon og mye mer. Ved å bygge inn disse funksjonene i det kommende operativsystemet til Mercedes-Benz (MB.OS), vil kundene kunne nyte en overlegen navigasjonsopplevelse, takket være enkel brukervennlighet og enestående grafikk på bilens høyoppløselige skjerm.

Mercedes-Benz og Google slår seg sammen for å skape neste generasjons navigasjonsopplevelse. Foto: Mercedes-Benz

For å berike brukeropplevelsen ytterligere vil selskapene introdusere YouTube-appen inn i infotainmentsystemet. I tillegg vil Mercedes-Benz bruke dataen til Google Maps for å aktivere assisterte kjørefunksjoner som automatisk hastighetsjustering før kryss, rundkjøringer eller skarpe svinger.

Første del er tilgjengelig allerede i dag
Som et første skritt vil Mercedes-Benz gi kundene tilgang til stedsdetaljer levert av Google, og hjelpe dem med å finne detaljert informasjon om mer enn 200 millioner bedrifter og steder rundt om i verden, inkludert åpningstider, bilder, vurderinger og anmeldelser. Stedsdetaljer vil være tilgjengelig fra og med i dag i alle kjøretøy med den nyeste generasjonen MBUX i flere av markedene*.

Selskapene ble også enige om å utforske videre samarbeid ved å bruke Google Cloud sin ledende kunstige intelligens (KI), data og åpne infrastrukturløsninger.*Alle generasjoner 2020 MBUX (NTG7)-kjøretøy med navigasjon i connect-markeder unntatt Kina, Japan og Korea. Serier: 223, 206, 295, 297, 296, 294, 254, 232, 177 (fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2), W247 (fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2), V167 fra produksjon 12/2022, årsmodell 22/2).

Skjermbruk og trafikksikkerhet

Det er viktig at bilindustrien er sitt ansvar bevisst at de i sin iver etter å introdusere stadig nye tilbud, legger til rette for at dette ikke skaper økt fare i trafikken. Vi vet at det er bare noen sekunder unna trafiakkmiljøet som skal til før at vi har en alvorlig trafikkulykke, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

Vi har alle et ansvar for sikkerheten i trafikken, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF Foto: Erik Burås

-Det må enten være sperre for bruk av enkelte tjenester når bilen er i kjøremodus, eller at det legges til rette for bruk av stemmestyring, fortsetter Tangstad-Holdal.

Design bilen for blinde

• Forskning viser at knapper er mer effektive og tryggere en touchscreen
  • Trafikksikkerhetsforeningen og Gjensidige forteller at 100.000 ulykker/uhel er på grunn av touchscreen
  • For å få mennesker til å gjøre det vi ønsker mennesket skal gjøre, må designen være tilpasset oss.
  • Om vi fremdeles skal være ansvarlig for å operere kjøretøyet og være oppmerksom ved eksempelvis å ha øynene på veien, så må kjøretøyet designes slik at man holder øynene på veien.
Design bilen for blinde, sa Dr. Gunhild B Sætren, førsteamanuensis sikkerhetspsykologi, Nord universitet under Vegsikringskonferansen 2023
Halvparten har opplevd at den interaktive skjermen har tatt oppmerksomheten bort fra kjøringen

Se også foredraget Skjermbruk og Human factor, av Dr. Gunhild B Sætren, Førsteamanuensis Sikkerhetspsykologi, Nord universitet under Vegsikringskonferansen 2023

Les også Interaktive skjermer fører til ulykker