Lyser ut konkurranse om møtefri E6 mellom Berkåk og Vindåsliene

Nye Veier lyser ut prekvalifisering for konkurranse om totalentreprise på prosjektering og bygging av ny møtefri E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i Trøndelag. Verdien på kontrakten er anslått til 2,4 milliarder kroner eks. mva.

I løpet av september utlyser Nye Veier konkurransen om entreprisen for E6-strekningen mellom Berkåk og Vindåsliene i Rennebu og Midtre Gauldal kommune. Dette var tidligere en delstrekning i kontrakten for ny E6 fra Ulsberg til Vindåsliene. Strekningen er nå utvidet og delt opp i flere kontrakter for å optimalisere prosjektet og være tilpasset markedet. I tillegg er reguleringsplanen for en del av strekningen endret og vedtatt.

Entreprisen består av:

–          ca. 15 km ny møtefri E6

–          ca. 15 km lokal- og fylkesveier

–          flere bruer

–          én tunnel (ca. 800 m) for fylkesveg med tilhørende styring og sikringstiltak

Ny E6 skal i hovedsak bygges som firefelts møtefri vei. Gjennom Vindåsliene skal det bygges ca. 4 km 2/3 felts vei for 90 km/t. Veien skal bygges med forbikjøringsfelt i begge retninger, noe som betyr at det i praksis blir fire felt.

Konkurranse med forhandling
Konkurransen gjennomføres som en konkurranse med forhandling. Nye Veier planlegger å invitere tre til fem leverandører til å gi tilbud på kontraktsarbeidene.

Nye Veier har høye mål for klima og bærekraft i sine prosjekter. Reduksjon i klimagassbudsjett og Ceequal-sertifisering vil derfor være viktig i prosjektet.

Leverandører som leverer gyldige tilbud, men ikke når opp i konkurransen om å bli tildelt kontraktsarbeidene, vil kunne få en kompensasjon for arbeid som er utført i tilbudsfasen.

Viktig vei i Norge
Utbyggingsdirektør i Nye Veier, Espen Almlid, ser frem til å komme i gang med sin første nye entreprise i Trøndelag etter at han startet i selskapet i fjor høst.

– E6 gjennom Rennebu og Midtre Gauldal er en hovedåre i Norge som binder sammen sør og nord. Vi gleder oss til å komme i gang med å bygge en mer trafikksikker og fremkommelig vei. Likevel er det, som alltid for Nye Veiers prosjekter, en del forutsetninger for at vi kan gå i bygging. Et nøkternt kostnadsnivå og forutsigbar finansiering er slike forutsetninger, sier han.