Etter frontkollisjonen som kostet fem mennesker livet i 2011, forlangte Tor Ingebrigtsen og Mads Gilbert midtdelere på E8 i Lavangsdalen. Etter dødsulykken sist søndag hvor to omkom krever de forlengelse til Nordkjosbotn, skriver avisa Fremover. (01.02.2021).

7. januar i 2011 var 57 mennesker fra Alta, Narvik og Melbu involvert i kollisjonen mellom en buss, en minibuss og en personbil. Fem omkom på stedet, 35 ble skadd.

Etter dødsulykken tok daværende UNN-direktør Tor Ingebrigtsen og klinikkoverlege Mads Gilbert til orde for bygging av midtdeler. 

«Denne massakren kan ikke fortsette», var budskapet.

I 2013 var midtrekkverket på plass fra Sørbotn til Storskreda. Men, det ble aldri satt opp midtdeler på selve ulykkesstedet og videre sørover mot Kantornes. 

Søndag smalt det igjen like sør for ulykkesstedet i 2011. To personer er bekreftet omkommet. En person ble fløyet til UNN med kritiske skader. I alt fire biler var involvert i ulykken.

Krever forlengelse

Det er planlagt midtdeler på nye E8 på vestsiden av Ramfjord. Men det er ikke godt nok, mener de to. 

– Strekningen der ulykken søndag inntraff, blir ikke utbedret, og det foreligger ingen planer om resten av strekningen fra Vollan til Lavangsdalen, strekningen der det også har vært flere dødsulykker, skriver Ingebrigtsen og Gilbert i en felles uttalelse.

Begge er i dag professorer ved UiT. 

– En av oss kjørte gjennom Lavangsdalen søndag kveld, bare en time før den siste ulykka. Trafikken var tett i begge retninger, og det var lett snøfall, men forholdsvis gode kjøreforhold, med tørr vei, godt veigrep og bra sikt. Trafikken fløt godt med hastighet rundt fartsgrensen på 80–90 km/t. En bil foretok en rekke hasardiøse forbikjøringer selv om dette åpenbart var meningsløst i en situasjon med kø og tett trafikk.

– Vi kan ikke sitte stille og se på at disse fullt ut unngåelige tragediene fortsetter. Det som var mulig i 2011, er selvsagt mulig også nå. Vi retter en skarp oppfordring til samferdselsminister Knut Arild Hareide: Iverksett bygging av midtdeler på E8 fra Vollan til Lavangsdalen nå! Dette kan lett gjennomføres som en utvidelse av prosjektet med ny innfartsvei, som uansett skal påbegynnes neste år, skriver Ingebrigtsen og Gilbert. 

Nedgang på 95 prosent

Her har midtdelere redusert antall drepte og hardt skadde med 95 prosent. Foto: TV2.no

Siden midtdeleren sto ferdig høsten 2013, har det vært en nedgang i antall drepte og skadde per år på hele 95 prosent.

Antall ulykker per år på akkurat denne strekningen er redusert med 90 prosent, ifølge en oversikt som Trond Harborg ved vegvesenets veg- og transportavdeling i Bodø laget for Nordlys i januar i fjor.

Søndagens ulykke er den første dødsulykken i Lavangsdalen på 10 år.

Les mer i avisa Fremover (+)

Les også: Bilulykke i Lavangsdalen: – To personer omkommet (NRK.no)