total trafikkhjelp as

Krav gir trafikkdirigenter tryggere arbeidshverdag

Flere brudd på arbeidstidsbestemmelser gjør at Vegvesenet nå krever at trafikkdirigenter på anleggene til Statens vegvesen skal lønnes etter Overenskomsten for asfalt og vedlikehold.

– Det er viktig at seriøse firmaer innen trafikkdirigering ikke blir utkonkurrert av firmaer som bevisst benytter overenskomster med vesentlig lavere satser, sier sjefingeniør Jan Erik Lien i Statens vegvesen, Utbygging.

– Trafikkdirigenter har en av Norges mest utsatte arbeidsplasser med vegtrafikken tett inn på seg. Da er det viktig med god opplæring og ryddige forhold. Dette handler om trafikksikkerhet, sier Lien.

– Det er viktig at seriøse firmaer innen trafikkdirigering ikke blir utkonkurrert av firmaer som bevisst benytter overenskomster med vesentlig lavere satser, sier han videre.

I Trafikksikkerhetsforeningen har vi to medlemsbedrifter som jobber med trafikkdirigering, TrafikkDirigering AS og Total Trafikkhjelp AS. Vi er glade for at Vegvesenet nå kommer med krav om felles lønn. Seriøsitet og faglig kompetanse er viktig for god kvalitet på trafikksikkerheten for trafikantene og sikkerheten til de som utfører jobben ute i trafikken.

Les mer her på sidene til Statens vegvesen