Kontrollerer bilen din på et mikrosekund
– Skiltskannere gjør at vi kan kontrollere flere biler med mindre ressurser, sier Kjetil Wigdel som er leder for Utekontroll i Statens vegvesen. (22.01.2021)
Mannskaper fra Statens vegvesen står daglig langs vegene våre for å luke ut biler med feil eller mangler. Mange biler blir kontrollert uten at du som kjører merker noen ting.
– Skiltskannerne våre gjør det mulig å kontrollere biler i løpet av et mikrosekund. Vi får selvsagt ikke gjennomført en fullstendig kontroll av bilen på så kort tid. Det vi sjekker er blant annet om den er EU-godkjent, forsikret, ikke har utestående mangellapper og ikke er meldt stjålet, sier Wigdel.
– Effektivt og besparende
Skiltskannerne er kamera utstyrt med en teknologi som kalles Automatic Number Plate Recognition (ANPR). De leser registreringsnumrene på alle kjøretøy som passerer automatisk. Hvis en bil har en begjæring av noe slag, lyser det rødt hos kontrollørene og kjøretøyet blir vinket inn for kontroll.
– Dette gjør at de som har alt i orden får kjøre videre uten heft, mens vi kan konsentrere oss om de som har feil eller mangler. Det er effektivt for oss og besparende for alle de som følger regelverket, sier Wigdel.
ANPR-teknologi ble første gang testet ut i Norge i 2008. Siden da har systemet blitt kontinuerlig utviklet. I dag har Statens vegvesen 25 fastmonterte skiltskannere på strekninger med stor trafikk og rundt 50 mobile skannere som kan settes opp hvor som helst langs vegen.
– Mer trafikksikkerhet for pengene
– Målet vårt er å luke ut flest mulig av de bilene som ikke bør være på vegen. De som har alt i orden skal i hovedsak få passere. Det er ingen tvil om at ANPR har gjort oss mer treffsikre i så måte. Vi bruker denne teknologien både når vi kontrollerer lette og tunge kjøretøy, sier Wigdel.
Han understreker at selv om ANPR er et effektivt og besparende verktøy, vil det ikke erstatte alle kontroller langs veg.
– Vi vil fortsatt gjennomføre stikkprøvekontroller og vinke inn de som har åpenbare mangler, som for eksempel feil på lys. Men vi vil fortsette med å utvikle ANPR og andre teknologiske hjelpemidler, slik at vi kan få enda mer trafikksikkerhet for pengene i årene som kommer, avslutter Wigdel.