I Tønsberg finnes et av Norges verste trafikkskilt – KNA frykter ulykker

Siden mai har KNA fått inn over 400 bilder av utslitte trafikkskilt. I Syrbekkveien står det et skilt som nærmest er blankt, skriver Tønberg blad.

Illustrasjonsbilde over: istockphoto

Det er tredje gang Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) kjører sin skiltaksjon. I denne aksjonen oppfordres publikum til å sende inn bilder av trafikkskilt i dårlig forfatning. Skiltaksjonen har blitt gjennomført i 2010 og 2015, og det var når de nå ville sjekke etterslepet av skilt som ikke er skiftet ut, at de bestemte seg for å kjøre en ny aksjon.

– Statens vegvesen hadde ikke tall over etterslepet. Derfor bestemte vi oss for en ny runde, sier Tor Valdvik, kommunikasjon- og samfunnskontakt i KNA.

Etter skiltaksjonene i 2010 og 2015 ble over 400 skilt skiftet ut over hele landet.

Sender til Samferdselsdepartementet

Årets skiltaksjon startet i mai, og Valdvik sier oppslutningen har vært enorm.

– Vi har fått inn bilder av over 400 skilt fra rundt 240 bidragsytere. Noen har vært veldig ivrig, og brukt dette nærmest som en stolpejakt. Flere sier de ser på dette som en samfunnstjeneste, og at når de først begynte å tenke på slitte, la de merke til mange skilt som burde vært skiftet ut.

Utsiktingen av gamle slitte trafikkskilt bør prioriteres høyere av veieierne, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen. Foto: Robert Eik.

Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF sier at utskiftingen av slitte trafikkskilt må komme høyere på dagsorden, og blir prioritert. I dag er det altfor mange skilt rundt omkring som er altfor dårlig synlig og kan gi misvisende informasjon til trafikantene. Dette må prioriteres av veieierne.

Totalt er nærmere 37.000 skiltplater på fylkesveiene i Vestfold, og 50 prosent av disse er eldre enn 30 år, ifølge fylkeskommunen selv. Totalt er nærmere 37.000 skiltplater på fylkesveiene i Vestfold, og 50 prosent av disse er eldre enn 30 år, opplyser Trond Haugstad er seksjonsleder for veidrift i Vestfold fylkeskommune til Tønsberg Blad.

Les hele saken i Tønsberg blad (+)