Lavt rekkverk på E6. Faksimile Fremover

Her på E6 er rekkverket langt lavere enn kravet: Frykter at bil havner i vannet

Rekkverket ved Forsåvannet er mellom 52–58 centimeter høyt. Kravet er at rekkverket skal være 75 centimeter høyt, skriver avisa Fremover i dag (09.11.2020).

Fremover var tirsdag og målte høyden på rekkverket, eller autovernet som folk flest kaller det, flere steder langs E6 Forsåvannet. Der vi målte var høyden fra cirka 52 centimeter til cirka 58 centimeter høyt.

Redd kjøretøy havner i vannet

Torbjørn Storskjær i Kjøpsvik kjører ofte denne strekningen. Han synes rekkverket er svært lavt.

– Hvis en bil får skrens, så vil bilen bli løftet opp over autovernet og ned i Forsåvannet, frykter han.

Dette tror han gjelder særlig litt større kjøretøy. Der tror han rekkverket vil ha liten eller ingen effekt hvis en bil får skrens.

Han viser til at det har vært flere saker i mediene om autovern og ulykker i det siste.

– Er dette i henhold til regelverket, spør han.

LAVT: Autovernet ved Forsåvannet er mellom 52 og 58 centimeter høyt, målt på tilfeldige steder langs strekningen. – Jeg håper at rekkverket ved Forsåvannet kommer med på utbedringslista, sier stedfortredene byggeleder i Statens vegvesen Renate Dalmo Foto: Ann-Kristin Hanssen (Foto: faksimile avisa Fremover)

Les mer i avisa Fremover på nettet (+)