Halvparten sjekker mobilen bak rattet

Fersk undersøkelse viser at 45 prosent sier at de sjekker mobilen bak rattet. – Det skal ikke skje, uansett om du står i ro eller ikke. 

 Bøtenivået er blitt skyhøyt med god grunn. Det er fordi det er utrolig risikabelt, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. 

Straffen er bot på 9700 kroner og tre prikker i førerkortet. 

– Noe av det farligste 
– Distraksjoner er noe av det farligste når du er i trafikken. Enten det er mobilen eller andre ting som forstyrrer deg, så kan det ende i dypt tragiske ulykker med drepte og hardt skadde, sier daglig leder i Trafikksikkerhetsforeningen, Geirr Tangstad-Holdal. 

– Vi vet fra tidligere undersøkelser at uoppmerksomhet var en medvirkende årsak i en av tre dødsulykker fra 2011 til 2015, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF Foto: Erik Burås

– Vi vet fra tidligere undersøkelser at uoppmerksomhet var en medvirkende årsak i en av tre dødsulykker fra 2011 til 2015. Det er mange, sier Tangstad-Holdal. 

«Alle» vet hvor grensa går 
Kan det være at nordmenn ikke vet at det er ulovlig å sjekke mobilen når de står i ro på rødt lys? Eller når de står i ro i kø? Slett ikke! 

– I undersøkelsen som Norstat har gjort for oss blant 1007 nordmenn svarer de også på om de vet akkurat når de bryter loven. 95 prosent sier at de har kontroll på reglene for mobilbruk i bil. Da er det skremmende at nesten halvparten også sier at de bryter dem med viten og vilje, sier Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring. 

– Mobil og bil hører ikke sammen, med mindre den står fast i en holder. Hvis du må sjekke en melding, bytte podkast eller ta en telefon skal du kjøre til siden og stoppe helt opp. Du skal ikke være i trafikkbildet når du sjekker mobilen. Tenk hvis beskjeden du leser eller hører er dramatisk eller skremmende. Hvordan håndterer du det hvis du kjører når du får den, sier fagsjefen i Frende.  

Her bryter flest mobilreglene bak rattet 

  1. Innlandet – 57 prosent  
  2. Agder – 54 prosent  
  3. Oslo – 52 prosent  
  4. Møre og Romsdal – 49 prosent  
  5. Troms og Finnmark – 49 prosent  
  6. Viken – 45 prosent  
  7. Vestfold og Telemark – 45 prosent  
  8. Vestland – 43 prosent  
  9. Nordland – 42 prosent  
  10. Trøndelag – 37 prosent   
  11. Rogaland – 36 prosent 
    (Kilde: Frendeundersøkelsen, utført av Norstat)