
Forslag til statsbudsjett 2026: Fylkesveinettet
Fylkeskommunene og fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025 ble de frie inntektene økt med 500 mill. kr, begrunnet med økt satsing på samferdsel. Denne satsingen videreføres og inngår i rammetilskuddet til fylkeskommunene fra 2026. Dette mener Regjeringen vil bidra til å sette fylkeskommunene bedre i stand til å håndtere et fylkesveinett med et stort vedlikeholdsbehov. For å bedre fremkommeligheten for militære kjøretøy på fylkesveiene, er det opprettet et øremerket tilskudd på kap. 1320, post 67 Militær mobilitet på fylkesvei, til fylkeskommunene for å ruste opp 14 bruer som er viktige for militær mobilitet. Den sikkerhetspolitiske situasjonen tilsier et behov for å fremskynde slike tiltak, og regjeringen foreslår derfor styrke tilskuddsordningen.
Foto over: Fylkesvei i Nordland, istockphoto
Post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene
Det foreslås bevilget 400,0 mill. kr. I 2010 ble det innført en rentekompensasjonsordning for transporttiltak i fylkene, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019. For årene 2010–2014 var den årlige lånerammen på 2 000 mill. kr, mens den for årene 2015–2017 var på 3 000 mill. kr. Det årlige behovet for bevilgninger avhenger av rentenivået. I 2026 er det lagt til grunn en renteforutsetning for kompensasjonen på 4,0 pst. På bakgrunn av forutsetninger for ordningen og lånetilsagn gitt for årene 2010–2017 på totalt 19 mrd. kr, innebærer gjeldende rentenivå en bevilgning på 400 mill. kr i 2026.
