Dette ulykkespunktet er snart historie
5 år gamle Skjøiten bru går snart på pensjon. Da forsvinner en av de største flaskehalsene og ulykkespunktene på rv. 52 i Hemsedal.
Begivenheten er bare drøye tre måneder unna. Og bilistene kan se fram til bedre framkommelighet og trafikksikkerhet på den viktige fjellovergangen mellom øst og vest i Sør-Norge. Rv 52 forbinder rv. 7 fra Gol i Hallingdal med E16 over Filefjell ved Borlaug i Lærdal.
15 måneders arbeid
Siden i fjor vår har entreprenøren Hæhre AS bygd ny bru og vel halvannen kilometer veg for å utbedre en strekning som har vært spesielt krevende i vinterhalvåret. Den smale og trafikkfarlige Skjøiten bru fra 1937 erstattes til sommeren med en 90 meter lang betongbru om lag 40 meter nedstrøms dagens bru.
Mens gamlebrua er smal og krysser elva Mørkedøla med omtrent 90 grader i forhold til vegen på hver side av elva, skrår den nye brua over elva i nesten rett linje med vegen. Vegen nedstrøms har også blitt utvidet fra to til tre felt i en kilometers lengde i bakken opp fra Venås bru.
1,5 km ny veg
Nå bygges de siste 500 meterne med ny veg fram mot brua i løpet av våren, mens ferdiggjøringen av brua også er i god rute etter den vellykkede støpningen av brubanen i vinter. I mellomtiden ledes trafikken forbi anlegget lysregulert på ett felt.
–Vi og entreprenøren er i rute til åpning til sommeren, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Kåre Ifarnes. Når den nye brua og vegen tas i bruk skal gamlebrua rives.
Den jobben blir trolig påbegynt etter ferien og ventes ferdig en gang i løpet av september. Da blir bare de to landkarene på her side stående igjen som vegminne etter «sliteren» fra 1930-årene som nå ser målsnora for sin levetid.