6 omkom i trafikken i mars

I mars omkom seks personer i trafikken, alle i ulykker der tungbil, ATV, traktor eller buss var involvert. Dette er halvparten så mange omkomne som i fjor, da tallene var uvanlig høye. I første kvartal er det registrert 16 personer drept på norske veier.

Dette er viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

Foto over: Det var mange tungbilulykker i første kvartal og i mars, der tre av ulykkene hadde tungbil involvert. Halvparten av ulykkene i mars og i første kvartal var møteulykker. Knut Opeide, Statens vegvesen

Det har vært flere alvorlige ulykker på veiene de siste dagene.

− Utviklingen i antall omkomne i mars var lenge god, men den siste uken har vi sett flere dramatiske ulykker, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. I en av ulykkene kom en bil i brann da den traff en buss. En fører omkom og den andre ble alvorlig skadet. I den siste ulykken ble en mann drept momentant da han ble truffet av hengeren på en tungbil, sier hun.

− Alle alvorlige ulykker gjør inntrykk på oss. Vi undersøker alle dødsulykker grundig for å tilegne oss kunnskap om hvorfor det gikk galt og hvilke læringspunkt og tiltak som kan hindre lignende i å skje igjen. Målet er nullvisjonen om at ingen skal dø eller bli hardt skadet i trafikken.

Bare menn som døde i mars

Alle som omkom på veiene i mars var menn i alderen 28- 59 år – to i Innlandet, og en i hvert av fylkene Østfold, Rogaland, Akershus og Troms. Så langt i år er 13 av 16 omkomne menn. Tre fylker står uten dødsfall i trafikken i år: Vestfold, Nordland og Finnmark.

Det var mange tungbilulykker i første kvartal. Dette gjelder også for mars, der tre av ulykkene hadde tungbil involvert. Halvparten av ulykkene i mars og i første kvartal var møteulykker.

Guro Ranes, Avd.direktør Trafikksikkerhet – Statens vegvesen

Tre døde i påskehelgen i fjor

Vi går snart inn i påsken, som er sen i år. I fjor omkom tre den første helgen i påske-utfarten.

− Nå går vi snart inn i en tid der mange skal reise på påskeferie, sier Guro Ranes. Folk kjører stort sett pent, så det er vanligvis ikke mange alvorlige ulykker i påsken, men i fjor startet påskeutfarten på verst tenkelige måte. Da omkom tre mennesker i trafikken. Slik kan vi ikke ha det, sier hun.

− I tillegg til høy fart og ruskjøring, vet vi at mangel på oppmerksomhet forårsaker mange alvorlige ulykker. Mange «multitasker» når de kjører bil, men det er vi alle egentlig veldig dårlige til, sier Ranes.

Derfor oppfordrer Guro Ranes til å ta det med ro og kjøre rusfritt. Og så legger hun til; la maten og mobilen ligge, la andre styre GPS ’en og musikken og hold henda på rattet og blikket på veien. For å kjøre er det eneste du skal gjøre.

Omkomne i trafikken, 1. kvartal

*2024- og 2025 -tallene er foreløpige tall

Uhellstype2018201920202021202220232024*2025*
Møteulykker9715967148
Utforkjøring33311333
Kryssulykke12210001
Samme kjøreretning01100001
Fotgjengerulykke33332231
Annet00001102
SUM1616241410132016
Hele året108108938011611089 
Enhet2018201920202021202220232024*2025*
Fotgjenger23331231
Sykkel10100010
Moped00000000
Lett MC00000000
MC10001000
ATV/Traktor00000012
Personbil12911104869
Varebil/Bobil01402372
Tungbil03500012
Buss00010000
Annet00002010
SUM1616241410132016
Alder2018201920202021202220232024*2025*
0-1500110010
16-2434222531
25-44341144437
45-64727422104
65+36332234
SUM1616241410132016
Fylke2018201920202021202220232024*2025*
Østfold11010141
Akershus21211001
Oslo10101021
Innlandet23422114
Buskerud00510101
Vestfold10210010
Telemark00110022
Agder20101011
Rogaland10104411
Vestland02010111
Møre og Romsdal24010231
Trøndelag11210121
Nordland13301000
Troms21220221
Finnmark00020000
SUM1616241410132016