100.000 ulykker skyldes berøringsskjermer i bil

Ny undersøkelse gir skjermer i bil skylden for hundre tusen trafikkulykker. Forsikringsselskap kaller distraherte sjåfører «en ny folkesykdom»

Illustrasjonsfoto over: iStockPhoto

Gjensidige og Trafikksikkerhetsforeningen har via Ipsos gjennomført en undersøkelse med 3500 bilister.

I undersøkelsen svarer en av tre at den interaktive skjermen i bilen har ført til «farlige eller ubehagelige situasjoner i trafikken».

I halvparten av disse «ubehagelege situasjonene» har skjermen ført til faktiske ulykker eller uhell.

Bare noen sekunder med uoppmerksomhet bort fra trafikkmiljøet er nok til at det kan skje en alvorlig ulykke, sier Geirr Tangstad-Holdal til NRK. Bilde: skjermdump fra NRK.no

-Nå er det på tide at vi setter premissene for hvordan kommunikasjonen med digitale hjelpemidler i kjøretøyene skal foregå, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF.

-Vi ønsker oss mer stemmestyrt kommunikasjon, og verbal tilbakemeldinger, slik at vi unngår både å måtte trykke på skjermene og se om man har trykket riktig. Det går fort noen sekunder, og det kan være forskjellen mellom å komme trygt fram eller å havne i en alvorlig ulykke, avslutter Tangstad-Holdal.

Hør Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF på NRK Radio Dagsnytt på morgensiden mandag den 1. august 2022. Fra NRK.no

Les hele saken på nrk.no