10 omkom i veitrafikken i mai

33 personer mistet livet på norske veier i årets fem første måneder. I mai var det ni dødsulykker med ti omkomne, en mer enn i mai 2024. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

6 av 10 opplever utrygge situasjoner i samspill med andre

I mai har fire omkommet på MC, to i bil, en i varebil, en på ATV, en til fots og en på sykkel. En undersøkelse gjennomført av Statens vegvesen, viser at 6 av 10 ofte eller av og til opplever utrygge situasjoner i samspill med andre trafikantgrupper.

− Vi må se hverandre og se etter hverandre når vi ferdes på og langs veien, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. − Vi må være særlig obs på alle syklistene, fotgjengerne og MC-førerne. Disse er det langt flere av på denne tiden av året, og de er ekstra sårbare i trafikken, sier Guro Ranes. Til gjengjeld må syklister, MC-førere og fotgjengere sørge for å bli sett. – Vi har en ambisjon om at ingen skal omkomme eller skades hardt i trafikken, da må alle gjør sitt, sier hun.

Inn mot ferietid med pinse neste helg og sommerferie rett rundt hjørnet, er det mange trafikanttyper på veiene.

 – De fleste alvorlige ulykkene skjer om sommeren. Da øker vi farten og blir kanskje også lettere distrahert, sier Guro Ranes. − Se og bli sett – og del veien, alle har lik rett på den, sier hun.

Ingen barn er døde så langt i år

Fem av de 33 drepte er kvinner, og ingen barn er så langt omkommet på veiene. Det er også en stor nedgang i antall drepte i alderen 45-64 år. Til gjengjeld er det flere omkomne i aldersgruppen 25-44 år enn det har vært de siste 10 årene.

Innlandet og Akershus har vært hardest rammet i årets fem første måneder, med henholdsvis åtte og fire omkomne.  I Oslo, Telemark, Rogaland og Møre og Romsdal omkom tre i hvert av fylkene, mens det var to som døde i Buskerud og Vestland. Fylkene Østfold, Vestfold, Agder og Trøndelag hadde ett dødsfall hver.

Nordland og Finnmark står fortsatt uten omkomne i trafikken i år.

87 omkomne i 2024 og økning i hardt skadde

I fjor døde 87 personer i trafikken i Norge. − Det som i stor grad bidrar til nedgangen, er mange færre møteulykker enn vi så i 2023, sier Guro Ranes. − I tillegg ser vi færre omkomne middelaldrende i aldersgruppen 45-64 år og færre barn og unge. Det er i fylkene Innlandet og Vestland at nedgangen i antall drepte i trafikken er størst.

Antall hardt skadde økte svakt i 2024, med 10 flere hardt skadde enn i 2023. Antallet hardt skadde i 2023 var 568. I 2024 ble 578 hardt skadd i trafikken.

− Det var flere hardt skadde i kryssulykker i 2024 enn året før, sier Guro Ranes. − Dessverre var det også en dobling av antallet hardt skadde barn. − Dette er noe vi ser svært alvorlig på, og som vi arbeider med i den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet, sier hun. Tiltaksplanen skal være klar i starten av neste år.

− Selv om utviklingen har vært positiv for drepte ligger vi langt etter målkurven mot maksimalt 350 drepte og hardt skadde innen 2030, sier Guro Ranes.

Omkomne i trafikken fordelt på fylker

*2025-tallene er foreløpige tall

Fylke201420152016201720182019202020212022202320242025*
Østfold441013220151
Akershus834127442244
Oslo222120102023
Innlandet235337533938
Buskerud1134411513242
Vestfold433211221011
Telemark203021512023
Agder181152212221
Rogaland414420116523
Vestland736743023232
Møre og Romsdal320234010343
Trøndelag419622324431
Nordland311336406300
Troms021121221221
Finnmark223001121000
SUM573847353339372436353733

Omkomne i trafikken fordelt på trafikantgrupper

Enhet201420152016201720182019202020212022202320242025*
Fotgjenger954536631442
Sykkel214233202011
Moped000110000000
Lett MC000000103220
MC674425324347
ATV/Traktor103000002123
Personbil312430172221161618181414
Varebil/Bobil101321403674
Tungbil211103521112
Buss300000010000
Annet200200002020
SUM573847353339372436353733

Omkomne i trafikken fordelt på alder

Alder201420152016201720182019202020212022202320242025*
0-15410110110110
16-24977656536864
25-441212128101012748914
45-6412616910121281612148
65+201212117117510677
SUM573847353339372436353733