
10 omkom i veitrafikken i mai
33 personer mistet livet på norske veier i årets fem første måneder. I mai var det ni dødsulykker med ti omkomne, en mer enn i mai 2024. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
6 av 10 opplever utrygge situasjoner i samspill med andre
I mai har fire omkommet på MC, to i bil, en i varebil, en på ATV, en til fots og en på sykkel. En undersøkelse gjennomført av Statens vegvesen, viser at 6 av 10 ofte eller av og til opplever utrygge situasjoner i samspill med andre trafikantgrupper.
− Vi må se hverandre og se etter hverandre når vi ferdes på og langs veien, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. − Vi må være særlig obs på alle syklistene, fotgjengerne og MC-førerne. Disse er det langt flere av på denne tiden av året, og de er ekstra sårbare i trafikken, sier Guro Ranes. Til gjengjeld må syklister, MC-førere og fotgjengere sørge for å bli sett. – Vi har en ambisjon om at ingen skal omkomme eller skades hardt i trafikken, da må alle gjør sitt, sier hun.
Inn mot ferietid med pinse neste helg og sommerferie rett rundt hjørnet, er det mange trafikanttyper på veiene.
– De fleste alvorlige ulykkene skjer om sommeren. Da øker vi farten og blir kanskje også lettere distrahert, sier Guro Ranes. − Se og bli sett – og del veien, alle har lik rett på den, sier hun.
Ingen barn er døde så langt i år
Fem av de 33 drepte er kvinner, og ingen barn er så langt omkommet på veiene. Det er også en stor nedgang i antall drepte i alderen 45-64 år. Til gjengjeld er det flere omkomne i aldersgruppen 25-44 år enn det har vært de siste 10 årene.
Innlandet og Akershus har vært hardest rammet i årets fem første måneder, med henholdsvis åtte og fire omkomne. I Oslo, Telemark, Rogaland og Møre og Romsdal omkom tre i hvert av fylkene, mens det var to som døde i Buskerud og Vestland. Fylkene Østfold, Vestfold, Agder og Trøndelag hadde ett dødsfall hver.
Nordland og Finnmark står fortsatt uten omkomne i trafikken i år.
87 omkomne i 2024 og økning i hardt skadde
I fjor døde 87 personer i trafikken i Norge. − Det som i stor grad bidrar til nedgangen, er mange færre møteulykker enn vi så i 2023, sier Guro Ranes. − I tillegg ser vi færre omkomne middelaldrende i aldersgruppen 45-64 år og færre barn og unge. Det er i fylkene Innlandet og Vestland at nedgangen i antall drepte i trafikken er størst.
Antall hardt skadde økte svakt i 2024, med 10 flere hardt skadde enn i 2023. Antallet hardt skadde i 2023 var 568. I 2024 ble 578 hardt skadd i trafikken.
− Det var flere hardt skadde i kryssulykker i 2024 enn året før, sier Guro Ranes. − Dessverre var det også en dobling av antallet hardt skadde barn. − Dette er noe vi ser svært alvorlig på, og som vi arbeider med i den nye tiltaksplanen for trafikksikkerhet, sier hun. Tiltaksplanen skal være klar i starten av neste år.
− Selv om utviklingen har vært positiv for drepte ligger vi langt etter målkurven mot maksimalt 350 drepte og hardt skadde innen 2030, sier Guro Ranes.
Omkomne i trafikken fordelt på fylker
*2025-tallene er foreløpige tall
Fylke | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025* |
Østfold | 4 | 4 | 1 | 0 | 1 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 5 | 1 |
Akershus | 8 | 3 | 4 | 1 | 2 | 7 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 |
Oslo | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 2 | 3 |
Innlandet | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 7 | 5 | 3 | 3 | 9 | 3 | 8 |
Buskerud | 11 | 3 | 4 | 4 | 1 | 1 | 5 | 1 | 3 | 2 | 4 | 2 |
Vestfold | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 1 | 0 | 1 | 1 |
Telemark | 2 | 0 | 3 | 0 | 2 | 1 | 5 | 1 | 2 | 0 | 2 | 3 |
Agder | 1 | 8 | 1 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 |
Rogaland | 4 | 1 | 4 | 4 | 2 | 0 | 1 | 1 | 6 | 5 | 2 | 3 |
Vestland | 7 | 3 | 6 | 7 | 4 | 3 | 0 | 2 | 3 | 2 | 3 | 2 |
Møre og Romsdal | 3 | 2 | 0 | 2 | 3 | 4 | 0 | 1 | 0 | 3 | 4 | 3 |
Trøndelag | 4 | 1 | 9 | 6 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 1 |
Nordland | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 6 | 4 | 0 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Troms | 0 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 |
Finnmark | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 24 | 36 | 35 | 37 | 33 |
Omkomne i trafikken fordelt på trafikantgrupper
Enhet | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025* |
Fotgjenger | 9 | 5 | 4 | 5 | 3 | 6 | 6 | 3 | 1 | 4 | 4 | 2 |
Sykkel | 2 | 1 | 4 | 2 | 3 | 3 | 2 | 0 | 2 | 0 | 1 | 1 |
Moped | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lett MC | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 | 2 | 2 | 0 |
MC | 6 | 7 | 4 | 4 | 2 | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 7 |
ATV/Traktor | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 | 2 | 3 |
Personbil | 31 | 24 | 30 | 17 | 22 | 21 | 16 | 16 | 18 | 18 | 14 | 14 |
Varebil/Bobil | 1 | 0 | 1 | 3 | 2 | 1 | 4 | 0 | 3 | 6 | 7 | 4 |
Tungbil | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 | 3 | 5 | 2 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Buss | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Annet | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 24 | 36 | 35 | 37 | 33 |
Omkomne i trafikken fordelt på alder
Alder | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025* |
0-15 | 4 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 1 | 0 |
16-24 | 9 | 7 | 7 | 6 | 5 | 6 | 5 | 3 | 6 | 8 | 6 | 4 |
25-44 | 12 | 12 | 12 | 8 | 10 | 10 | 12 | 7 | 4 | 8 | 9 | 14 |
45-64 | 12 | 6 | 16 | 9 | 10 | 12 | 12 | 8 | 16 | 12 | 14 | 8 |
65+ | 20 | 12 | 12 | 11 | 7 | 11 | 7 | 5 | 10 | 6 | 7 | 7 |
SUM | 57 | 38 | 47 | 35 | 33 | 39 | 37 | 24 | 36 | 35 | 37 | 33 |